Station Amsterdam Centraal heeft over een paar jaar twee volwaardige entrees: de bestaande monumentale stationshal aan de centrumzijde en de moderne IJ-hal aan de kant van het water. Deze hal wordt gebouwd onder het busplatform over de volle breedte van het station. Het bouwwerk wordt 250 meter lang, 45 meter breed en circa 4 meter hoog. Het dak van de hal is de onderkant van het nieuwe busstation. Onder de IJ-hal vindt men de metro’s en de nieuwe Michiel de Ruijter autotunnel. Vanuit de IJ-hal stappen reizigers straks makkelijk over tussen trein, metro, bus, pont of taxi.
Winkels en verblijfshoreca
Het eerste deel van de IJ-hal aan de westzijde van het station wordt net als de west-passage begin 2015 in gebruik genomen. Alle reizigerstunnels en de beide nieuwe passages komen op termijn uit in de nieuwe hal. Daar treft men ook de (rol)trappen naar het busplatform en de metro. Het ontwerp van de IJ-hal is gemaakt door Wiel Arets Architects. De hal wordt voorzien van servicefaciliteiten, zoals Tickets & Servicebalies en verblijfshoreca met uitzicht op het IJ. Het aanbod zal variëren van fastfood tot een wat hoger segment met bediening voor de reiziger met wat meer tijd. Het station wordt hiermee niet alleen een vertrek- en aankomstpunt, maar ook een verblijfplaats.
Urban Space Agency werkt aan de activatie, programmering en verhuur van deze mooie ruimte langs het IJ. De IJ-hal Amsterdam Centraal is niet alleen maar een plek waar je langs komt onderweg; het is een plek waar je even blijft en achteraf merkt dat het er fijn was, waardoor je er wat langer bent gebleven.
Een greep uit wat hier binnenkort actief wordt: iAmsterdam, Placemaking Plus, Tubino, Europe Cycle Company, Ring Ring.
Een filmpje over de bouw van de IJ-hal Amsterdam Centraal: